Monday, May 8, 2017

LUBANG BESAR PAS HAMPIR SIAP..??

C&P dari MSO
KABINET PAS
Umpama perjalanan rombongan membawa anak teruna (pengantin) menuju ke pelamin untuk dipersandingkan, semakin lama ia semakin dekat menghampiri pelamin yang dibina bersebelahan kamar tidur. Pembawa bunga manggar dan penjunjung pulut kuning dan segala macam barangan (mahal hantaran) atas "par" juga bersemangat mengiringi perjalanan pengantin.
Kompang juga semakin rancak dibunyikan. Tum tum tum... bertalu-talu diselang dengan tepuk tangan bergemuruh. Dibantu pula dengan cuaca dan suasana yang "ceria-mera" sekali. Perjalanan sang pengantin lurus dan lawas tiada tersekat-sekat lagi apabila setelah segala onak dan duri menghalang jalan laluan sudah ditebas tebang dan dibuang lempar jauh.
Begitulah anologi boleh dibuat terhadap parti agama (Pas), yang sudah dibayangkan akan bernikah dengan Umno; kedua pengantin kini sedang menanti saat manis penuh bahagia itu. Si pengantin perempuan sudah lama menanti "gelenyer geledik" di pelamin, manakala pengantin lelaki segak bergaya sedang menuju menghampirinya.
Sekejap sahaja lagi akan berlangsung upacara pembatalan air sembahyang diikuti dengan
merenjis air mawar dan makan beradat. Lagu Selamat Pengantin Baru nyanyian biduwanita Saloma sudah lama dikemundangkan.
Pengumuman pelantikan pegawai eksekutif (kabinet) parti dibuat hari ini yang menyaksikan perubahan tidak disangka-sangka itu bolehlah dianggap sebagai penyempurnaan segala kerja yang dirancang selama ini. Perkembangan ini -- pembentukan eksekutif itu menyebabkan sesiapa yang tahu kilasan ikan di air dapat meneka jantan atau betina, tidak dapat menafikan yang Pas akan bersanding dengan Umno.
Dua tahun lepas Pas telah membuang 18 orang hulubangnya dalam muktamarnya di Kuala Selangor. Mereka itu boleh dianggap sebagai adik abang yang menentang percintaan haram Pas dengan Umno. Kerana penentangan itu maka mereka dibuang atau dihalau dari rumah Pas menerusi muktamar. Dengan pemergian para penentang itu ia menyenangkan kerja-kerja untuk mempersandingkan Pas dengan Umno.
Dan pembentukan kabinet Pas hari ini sesungguhnya mengemaskan lagi "pintu pagar" rumah pengantin itu agar tidak dicerobohi oleh mereka yang tidak mahu lihat perkahwinan itu berlaku. Mereka yang dicurigai akan kesetiaan kepada Pas menjadi penghalang semuanya diketepikan, dan ada yang diikat tangan dan kaki serta disumbat mulut dan disandarkan di jerung dinding. Penentangan semuanya kena dibuang.
Mereka yang tidak menunjukkan restu perkahwinan itu adalah Mustapa Ali, Pengarah Jabatan Pilihan Raya Pas. Semasa dalam muktamr baru lalu ketika menyampaikan ucapan penggulung, beliau membayangkan akan ketidak-setujuannya dengan perkahwinan Pas - Umno dengan memberi sedikit ingatan dan nasihat penuh ikhlas. Antara lain katanya parti yang berpecah biasanya akan lemah dan kalah pilihan raya.
Dipercayai beliau merujuk kepada perpecahan Pas sehingga tertubuh Amanah dan Pas pula bermusuh sampai sudah dengan Amanah, DAP dan PKR.
Kesan dari keberanian dan anti kerjasama yang beliau pamerkan itu, nah hari ini beliau sudah menerima akibatnya dipenggal daripada menjadi Pengarah JPP dan tempatnya diganti dengan Ahmad Samsuri Mohkhar, yang sebelum ini adalah Setiausaha Politik Presiden Pas. Sesiapa pun yang waras dalam Pas dan sayang kepada Pas, juga yang berada di luar terkejut dengan perubahan berkenaan. Pembuangan dan penggantian penjawat jawatan itu sangat tidak praktikal.
Bagi saya tindakan itu suatu tindakan berani yang terpaksa dibuat. Mustapa adalah satu-satu veteran yang boleh dianggap sebagai Bendahara tua dalam Pas yang penuh pengalaman ditukar dengan Juragan muda yang pengalamannya masih cetek, darah baharu setampok pinang. Samsuri semua orang kenal tidak pernah terlibat dengan sebarang pilihan raya sebelum ini, namun mempunyai peranan dan "kerja besar" dalam Pas.
Apakah dengan pengalaman yang kering itu dia mampu untuk mengendalikan jabatan yang dianggap nadi dalam Pas itu? Itulah kalau tidak ada mengadakan untuk apa beliau dilantik menduduki jabatan itu. Apakah Samsuri sedang mengatur untuk menguruskan pilihan raya nanti bersama rakan dalam Umno? Mereka yang sayang tanpa usul periksa dalam Pas patut menilai dan memikir perubahan ini. Pokok tidak akan bergoayang kalau tidak ada angin.
Sebenarnya bukan Mustapa sahaja boleh disifatkan dibuang dan tidak diingini. Kedudukan atau pun pembahagian porfolio kepada Tuan Ibrahim Tuan Man yang dihantar untuk menguruskan pelajar dan masyarakat Malaysia di luar negeri juga satu pembuangan. Tugasan itu adalah simbolik untuk difahamkan oleh Tuan Ibrahim, bahawa beliau tidak diperlukan dalam negeri.
Seharusnya sebagai timbalan presiden beliau diberi potfolio yang memerlukan dia berada hampir dengan presiden bagi memudahkan membuat tindakan dan keputusan. Tugas menguruskan pelajar dan masyarakat Malaysia di luar itu boleh diberikan kepada mana-mana Naib Presiden atau ahlijawatankuasa lain. Tetapi kenapa dihantar Tuan Ibrahim ke luar negeri?
Demikian juga pertukaran Pesuruhjaya Pas Selangor kepada Sallehen Mukhyi juga satu tindakan ke belakang yang dibuat kerana motif tertentu. Perubahan itu dilihat sebagai mengemaskan pagar Pas agar tidak diceroboh. Seperti mana Tuan Ibrahim, bekas Pesuruhjaya Pas Selangor (lupa nama) itu juga dilihat kurang bersetuju dengan aggenda hendak mempersandingkan Pas dengan Umno.
Kenyataan-kenyataanya yang mengulas tindakan Pas untuk bersendirian di Selangor selepas berpisah dengan pakatan oposisi sebagai satu tindakan tidak menguntungnya dilihat sebagai bekas Pesuruhjaya itu tidak sekepala dengan pucuk pimpinan tertinggi Pas. Maka wajar kalau ia diketepikan dengan mengatakan dia mempunyai tugas lain dan dinaikkan pangkat. Tindakan membuangnya agar beliau tidak menjadi penghalang dalam diam.
Pangkat apa yang dinaikan kepada beliau kerana sebelum ini beliau juga adalah naib presiden? Bukankah apa yang dilakukan ke atasnya menurunkan pangkat dan membuang kuasa? Alasan diberikan oleh Taikyuddin Hassan itu tidak boleh melenakan tidur orang Pas Selangor dengan pertukaran Pesuruhjaya itu. Mereka yang inteligen tentu dapat menghidu motifnya.
Jadi untuk melincinkan segala usaha maka orang-orang yang tidak mengangkat tangan mengaminkan doa persandingan Pas - Umno seperti Mustapa Ali, Tuan Ibrahim Tuan Man dan bekas pesuruhjaya Selangor itu harus ditolak ke luar.
Sebenarnya usaha untuk menyingkirkan bekas Persuruhjaya Pas Selangor itu sudah dibuat semasa muktamar lalu. Kenafsuan Nasaruddin Hassan merebut jawatan itu adalah untuk menyingkirkan persuruhjaya berkenaan. Kalau tidak apa tujuan dan maksudnya dia ikut bertanding? Malangnya beliau tewas.
Kegagalan ahli parlimen Temerloh itu dan kejayaan bekas Pesuruhjaya Pas Selangor mengekalkan kedudukannya itu menunjukkan tidak semua yang berada dalam muktamar sedia untuk "makan gulai" perkahwinan parti mereka dengan Umno.
Nasaruddin memang individu yang dipelihara dalam Pas. Kerana itu walaupun tewas, beliau dilantik semula menjadi Ketua Penerangan kandatipun tugasan itu tidak berapa cemerlang. Pengemasan pagar Pas untuk membanyakkan tangan mengaminkan doa perkahwinan juga dapat dilihat apabila Pesuruhjaya Pas Perak dibawa masuk ke dalam Dewan Harian Pas dengan dilantik menjadi Bendahari Pas.
Perkembangan dan perubahan ini semua adalah ke arah melangsungkan perkahwinan Pas - Umno. Dan semua orang jangan terkejut dan bersedih lagi kerana seperti mana dianologikan di atas tadi, rombongan pengantin sudah pun menghampiri pelamin dan persandingan akan dilakukan segera.
Segala persiapan telah pun dibuat. Ikan juga sudah ditangguk dan dijala untuk dijamu kepada "pengelen" tetamu. Dua tiga hari lepas Tuan Presiden dengan mengenakan terendak tradisi turun sendiri ke laut bersama Menteri Pertanian Ahmad Shabery Chek untuk menangkap ikan bagi digulai pada hari penkendurian itu.
Idris Ahmad yang juga Naib Presiden Pas sudah membaca hadith-hadith baharu berbunyi apa salahnya kalau Pas berkerjasama dengan Kerajaan. Ah banyak lagi dalil dan takwil bahawa Pas sedang menunju ke lubang besar. Penyusunan eksekutif parti itu dan "penyingkiran" beberapa individu menjelaskan lubang besar untuk Pas sudah hampir siap.
Buat mereka yang degil tidak mahu mempercayai dan menganggap ramalan ini bersifat fitnah, tunggulah melihat apa yang terjadi. Kalau pun marah dengan agenda itu, sudah pasti sebaik pengantin disandingkan, nasi dan gulai ikan akan dihidang semua orang yang lapar akan makan dan tidak akan berkata apa-apa lagi apabila dapat merasai keenakan gulai dan kueh mueh disajikan dalam majlis itu.

Thursday, April 20, 2017

By Malaysian News Channel April 18, 2017  No comments



PAS ditubuh oleh ulama Umno yang kecewa kerana sebab-sebab tertentu. Nama asalnya ialah Pan-Malayan Islamic Party (PMIP). Sejak PMIP sebagai PAS bertanding dalam pilihanraya, parti itu tidak pernah menang besar di peringkat nasional.

Apabila bertanding bersendirian pencapaiannya amat rendah. Hanya pada 1959, pilihan raya umum (PRU) pertama, PAS menang 13 kerusi. Pada PRU-2, 8 kerusi dan PRU-3, 11 kerusi. Apabila menjadi komponen dalam BN pada 1974, PAS menang 14 kerusi. Kemudian pada 1978, 1982, 1986, setelah berpisah dari BN dan bertanding bersendirian PAS menang 5, 5, 1 sahaja.

Sebaliknya apabila bersama dengan Semangat 46 dan secara tidak langsung dengan DAP, PAS menang 7 kerusi pada 1990 dan 1995.Hanya apabila bersama PKR dan DAP dalam Barisan Alternatif pada 1999 barulah PAS dapat kemenangan tertinggi iaitu 27 kerusi.

Tiada harapan di pusat

Pencapaian PAS menurun dengan teruk apabila DAP tidak menyertai Barisan Alternatif pada 2004, dengan memenangi hanya 7 kerusi. Kemudian PAS menyertai Pakatan Rakyat bersama DAP dan PKR. Prestasi PAS meningkat semula dengan memenangi 23 kerusi pada 2008 dan 21 kerusi pada 2013.

Dari pencapaian PAS selama ia ditubuh, harapan untuk memerintah di peringkat pusat tidak ada sama sekali. Hanya di waktu menyertai BN sahaja yang PAS menjadi parti kecil dalam kerajaan pusat. Perjuangannya sebagai parti Islam, jika ada, tidak sedikitpun berhasil. Kejayaannya terhad kepada memecah-belah orang Melayu sehingga pengaruh dan kuasa mereka berkurangan dalam politik negara.

Sekarang PAS akan sekali lagi bertanding bersendirian. Mengikut rekod PAS yang tertera di atas, jika PAS bertanding sebanyak 80 kawasan Parlimen, pencapaian mungkin tidak lebih dari 15 kerusi. Kebanyakan dari 80 kawasan ini, PAS tahu PAS akan kalah. Tetapi mengikut adat PAS, di kawasan yang PAS tidak ada harapan langsung pun, PAS akan bertanding.

PAS Hadi sokong Najib

Secara teknikal PAS melawan Umno BN, selain dari melawan parti-parti lain yang meletak calon.Dengan PAS bertanding dan menjadikan pertandingan tiga atau lebih penjuru, kesannya ialah memecah-belah musuh-musuh BN (Umno). PAS akan kalah dan mengheret turun parti pembangkang lain. Umno akan menang, kerana penyokong parti lawan berpecah.

Secara langsung PAS berusaha, membelanja wang yang tidak sedikit untuk memberi kemenangan kepada BN dan Datuk Seri Najib Razak.Jika dikatakan PAS di bawah pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyokong kepimpinan Najib, ia bukanlah keterlaluan. Ia memang benar.

Bagi orang Melayu penubuhan PAS adalah satu malapetaka. Ia memecah-belah perpaduan Melayu dalam Umno yang berjaya menumpaskan Malayan Union. Walaupun orang Melayu menjadi majoriti di Malaysia, tetapi dengan adanya PAS orang Melayu tidak menjadi majoriti lagi.

Gejala sosial akibat PAS

Lebih dari IMP (Independent of Malaya Party) pimpinan Datuk Onn Jaafar, penubuhan PAS sebagai serpihan dari Umno melemahkan kuasa politik Melayu dan menghalang kemajuan mereka.

Oleh kerana semua orang Melayu beragama Islam, penubuhan PAS bukan sahaja memecah-belah orang Melayu tetapi juga memecah-belah orang Islam. Demikianlah dalam usaha PAS untuk mendapat sokongan mereka sanggup mengkafir orang Melayu yang tidak menyertai parti PAS.

Dengan ini gejala sosial menimpa keluarga Melayu kerana ada ahli PAS yang mengkafir ibubapa mereka dan menganggap perkahwinan mereka tidak sah. Sehingga ke hari ini pun ada tempat di mana orang Melayu tidak sembahyang bersama.

Keputusan PAS menolak kerjasama dengan parti-parti pembangkang dan meletak calon di dalam kawasan yang PAS tidak mungkin menang bermakna PAS menyokong Umno dan Najib dengan memecah undi pembangkang.
Sejak PAS ditubuhkan, perpecahan di kalangan orang Melayu dan orang Islam di Malaysia tidak dapat dipulih lagi.


Tun Dr Mahathir

Tuesday, April 18, 2017

BENAM KAN KERA JAAN UMNO BN PRU 14 INI

Image may contain: one or more people, text and outdoor


PENDEDAHAN RAFIZI - KASI BUNGKEH

~WALAU PUN DINAFIKAN OLEH PUAK2 umnoHARAMJADAH..SEKURANG2NYA RAKYAT TAHU ISU PENYELEWENGAN WANG 1MDB ADALAH BENAR,TIADA YG TIDAK BENAR MELAINKAN BENAR BELAKA~
17 Individu Terima Dana Berkaitan SRC Bakal Didedah Rafizi
Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mempersoalkan siapa 17 individu yang didakwa menerima dana berkaitan dengan SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB.
Katanya, dakwaannya itu berdasarkan dokumen yang dipaparkan oleh Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali ketika beliau ‘membersihkan’ Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada sebarang salah laku pada Januari tahun lalu.
Berhubung dengan dana SRC International, Mohamed Apandi telah pun membersihkan Najib atas alasan bahawa perdana menteri tidak mempunyai pengetahuan bahawa dana itu dimasukkan ke dalam akaun bank peribadinya.
Menurut peguam negara, tidak ada bukti yang menunjukkan yang Najib memberikan sebarang kelulusan mengarahkan pemindahan wang dari akaun SRC International ke dalam akaun peribadinya.
Berdasarkan carta aliran dana yang ditunjukkan oleh Apandi kepada media, sekurang-kurangnya RM32 juta dana daripada SRC International disalurkan ke akaun bank peribadi perdana menteri.
Carta itu turut menunjukkan bahawa RM23,520,010 diagihkan kepada 17 penerima.
Najib telah menafikan sebarang salah laku atau mengambil wang rakyat untuk kepentingan peribadi.
Rafizi berkata beliau akan memberi tumpuan bagi mendapatkan jawapan berhubung perkara ini.
“Saya akan memberi tumpuan dalam masa seminggu dua ini untuk mendapatkan jawapan dari Najib dan pihak berkuasa berkenaan pemindahan-pemindahan wang ini.
“Oleh itu, saya akan membuat beberapa pendedahan bersiri mengenai skandal ini dan diakhiri dengan satu laporan polis baru terhadap Najib dalam tempoh seminggu dari sekarang agar siasatan dibuka kembali terhadap penglibatannya,” kata Rafizi.

Wednesday, March 1, 2017

Lamo Ku Tinggalkan

Lamo aku tinggalkan Blog aku ni.
Lamo juga aku tak menulis.
Lamo jugak dah Aku tinggal kan PAS
Lamo kerana Aku Orang Lamo

Ustaz Suhaimi sound aku itu hari suruh menulis balik
Aku rasa malas, tapi aku terkenang jugo
Maka aku nak balik semula menulis...
issyyy payah jugak nih

Hari ini entah macam mana rindu aku kat Blog lama aku ni meruap-ruap
Puas aku cari password nyer semula
Maklum lama tak buko...hahaha
Akhir nyer

Tapi kini aku nak mulakan Blog aku dengan coretan Amanah
PAS telah ku tinggalkan menjadi Sejarah.
Kini perjuangan ku bersama Parti AMANAH Negara.
Seperti biasa masih di Jelebu

Setakat tu hari ini
Dah lamo ni gear payah nak masuk
Nanti aku tukar minyak & gris kan semulo
Insha ALLAH lancar lah deh...