Friday, July 23, 2010

Jumaat

Hari ni hari jumaat. Alhamdulillah berbondong-bondong orang Islam pergi masjid menunaikan solat fardhu jumaat dan mendengar khutbah jumaat. Masa ini lah boleh dikatakan semua masjid penuh. Tak macam solat fardhu yang lain. Nak penuhkan 1 saf pun payah. Kalau solat suboh lagi lah tak payah.

Sepatutnya masa Solat Jumaat ini lah peluang yang sebaik-baiknya digunakan untuk melebarkan dakwah dan syariat islam kerana yang mendengar khutbah jumaat tu ramai. Tetapi sayang kerana khutbah jumaat tidak digunakan sepenuhnya untuk menyampaikan kepada umat, tentang Islam, tentang syurga dan neraka, tentang dosa dan pahala, tentang dosa zina dan anak luar nikah, tentang bahayanya maksiat, tentang azab kubur. Pada hari jumaat ini lah banyak Kutu, Mat Pet, Mat Rempit, Gay dan orang yang solat seminggu sekali datang bersolat jumaat dan mendengar khutbah. Peluang ini sepatutnya digunakan sepenuhnya oleh khatib dan Majlis Agama Islam untuk memperingatkan umat tentang Islam dan ALLAH tuhan Rabbul Jalil.

Tapi sayang seribu kali sayang kerana masa ni lah pulak khatib nak jadi Pak Menteri atau Pegawai Penguasa Alam Sekitar atau Pakar Ekonomi. Apa tidaknya tajuk Khutbah jumaat yang dibaca oleh khatib “Kitar Semula Menjana Ekonomi Negara” dan ada pula baru-baru ni khutbah jumaat tu khatib menceritakan tentang Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MATEN). Khatib tu menyuruh orang Melayu merebut peluang ekonomi dan jangan ketinggalan. Tak cukupkah TV dan Radio, kerajaan jadikan saluran untuk mengajar penduduk Malaysia cara nak buang sampah, tin dan botol serta plastik sampai terpaksa menggunakan khatib untuk berkhutbah tentang perkara ni. Di luar masjid orang sibuk bercerita tentang ekonomi, macamana nak buat duit atau macamana nak jadi kaya, takkan lah sampai ke dalam masjid dan khutbah jumaat pun nak cerita tentang Ekonomi dan macamana cara nak buat duit lagi. Patut lah orang Islam sekarang ramai yang dah bertuhankan DUIT dan bukan bertuhankan ALLAH lagi.

Cuba pergi curi-curi dengar khutbah di Gereja Kristian pada hari ahad atau paling senang boleh buka YouTube dan boleh dengar khutbah mereka. Apa Paderi Kristian tu cerita atau beritahu pada pengikut agama Kristian tersebut. Paderi tu bercerita tentang berbuat baik sesama insan, sentiasa tolong menolong atau jangan menipu atau menganiaya orang lain, jangan buat maksiat dan lain-lain lagi. Paderi kristian tu bercerita tentang dosa pahala. NAMPAK TAK? Pergi ke kuil BUDDHA pulak, apa sami Buddha tu akan cakap. Sami akan beritahu jangan menganiaya binatang, pokok2 dan jangan berbunuhan antara satu sama lain dan macam-macam lagi. Begitu juga Sami Hindu akan menyuruh penganut Hindu berbaik-baik dan tolong menolong. Contoh yang paling baik adalah Mahatma Gandhi.

Semua agama akan menyeru pengikut agamanya kepada kebaikan dan mengingatkan mereka tentang dosa dan pahala bila mereka dapat berkumpul sesama mereka. Tapi mengapa khatib kita tidak dapat bercerita tentang ugama Islam yang syumul ini kepada seluruh umat sebaliknya khutbah jumaat tersebut telah diselewengkan tajuk nya kepada yang lain contohnya "Makanlah Buah-Buahan Tempatan" dan sebagainya. Itu lah sebab umat islam hari ini telah rosak dan kejadian maksiat seperti buang anak dan sebagainya telah berleluasa.

Masa aku dengar khutbah tentang MATEN tu aku lihat hampir separuh yang hadir mendengar khutbah itu telah tertidur, mungkin kerana tak faham atau bosan mendengar khatib itu tergagap-gagap menyebut kadar index dan lain-lain lagi bahasa ekonomi yang hanya orang ekonomi sahaja akan faham......

1 comment:

kalawangi said...

assalamualaikum...

agak2 eh macam mano mutu penyampaian khutbah di Masjid Jamek Kuala Klawang skrg ni?..

p/s : MJKK tiada lagi imam JHEAINS sejak Dis 2008.dah hampir 2 tahun tu.