Tuesday, June 16, 2009

1 MALAYSIA HAPRAK!

1 Malaysia haprak! Apa tidaknya apabila penyatuan, perpaduan dan persatuan dalam 1 Malaysia hanya lah satu gimik politik untuk meraih sokongan dan simpati kepada Najib sahaja.

1 Malaysia haprak! kerana pembelajaran Sains dan Matematik masih lagi mengguna pakai Bahasa Inggeris iaitu Bahasa penjajah. Kalau di Indonesia, bahasa kebangsaan nya adalah Bahasa Indonesia,rakyat Indonesia mereka bangga dengan Bahasa Indonesia mereka. Bahasa ini diguna pakai di sekolah,universiti,pejabat kerajaan/swasta malah di mana sahaja di bumi Indonesia bahasa Indonesia ini sahaja lah yang di pertuturkan. Saya terperanjat pada satu hari bertemu dengan seorang pelancong Jepun yang menggunakan Bahasa Indonesia untuk berkomunikasi dengan saya. Orang Jepun yang terkenal mengagungkan bahasa ibunda mereka terpaksa menggunakan Bahasa Indonesia untuk berkomunikasi. Agongnya bahasa Jepun sehingga dalam kereta mereka juga Bahasa Jepun digunakan.Kalau tak percaya beli Toyota Alphard, suara yang menyuruh kita memakai tali pinggang adalah dalam bahasa Jepun begitu juga kalau kita memandu laju. Semua gajet dan radio dalam kereta semua dalam Bahasa Jepun.

1 Malaysia haprak! kerana Bahasa Inggeris di agongkan, di mana kemungkinan akan dijadikan satu matapelajaran yang wajib lulus dalam SPM. Jika tak lulus Bahasa Inggeris maka SPM gagal, sama macam kalau tak lulus Bahasa Malaysia.Maka banyak lah budak2 kampung dan felda yang bakal tak lulus SPM sebab Bahasa Inggeris nya gagal. Apa punya mangkuk hayun lah... Tak kesian ke dengan anak bangsa sendiri. Maka anak bangsa sendiri juga yang akan ketinggalan tak merasa lah mereka belajar di menara gading sebab tak lulus SPM sebab tak lulus Bahasa Inggeris.

1 Malaysia haprak! kerana suara rakyat tak boleh lagi kedengaran di Parlimen. Apa tidak nya Dato' Sri Nizar yang melaungkan "HIDUP RAKYAT, BUBAR DUN" sejurus selepas perasmian perlantikan beliau sebagai Ahli Parlimen Bukit Gantang telah digantung 2 hari oleh Speaker Pandikar Amin. Ini semua gara2 nak ambil hati Najib yang baru hari pertama melangkah masuk ke Parlimen sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-6. Kalau di Parlimen sendiri sudah tak boleh nak bawa suara rakyat ke mana lagi suara rakyat boleh kedengaran??? SYABAS Dato' Sri Nizar teruskan, RAKYAT TETAP BERSAMA MU....

1 Malaysia haprak! kerana ramai pemimpin yang menjadi pemimpin adalah masih tidak bersih. Masing-masing masih belum Mandi Junub lagi. Tak kira lah pemimpin negara atau pemimpin parti samada parti kerajaan atau parti pembangkang. Ada yang ingin mencampurkan air dengan minyak. Perpaduan dan penyatuan ini adalah untuk kepentingan peribadi dan kepentingan politik suku sakat bukan untuk kepentingan rakyat seluruhnya....

http://orangklawang.blogspot.com
http://pasjelebu.blogspot.com

1 comment:

Anonymous said...

OK...tolong update...jika berniat nak mmerintah kite kena pantas,nanti rakyat gelak kat kite