Thursday, September 11, 2008

Sains dan Matematik Perbodohkan UMNO/BN

Hari ini Khamis 11 September 2008 berakhir lah sudah peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) untuk pelajar tahun 6 di seluruh Sekolah Rendah dalam Malaysia. Pelajar-pelajar tahun 6 yang mengambil kertas peperiksaan Sains dan Matematik masih lagi di hidangkan dengan soalan yang berbentuk dwi bahasa iaitu Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris dalam kedua-dua matapelajaran tersebut.

Kementerian Pendidikan Malaysia dan Kerajaan UMNO/BN yang sombong dan bodoh yang beria-ia benar mahukan kedua-dua matapelajaran Sains dan Matematik ini di ajar di dalam Bahasa Inggeris di semua sekolah di Malaysia terpaksa akur dengan permintaan dan kehendak pelajar yang tidak faham dan tidak akan dapat menjawab soalan peperiksaan UPSR tersebut hanya jika ia dihidangkan dengan satu bahasa sahaja iaitu Bahasa Inggeris.

Maka persoalan mengapa kedua-dua matapelajaran ini, Sains dan Matematik perlu atau mesti di ajar di dalam Bahasa Inggeris? Persoalan ini perlu atau mesti di jawab oleh UMNO/BN dan juga Kementerian Pendidikan? Jika soalan peperiksaan UPSR itu sendiri terpaksa menyediakan soalan dalam Bahasa Malaysia supaya pelajar faham akan soalan dan dapat menjawab soalan dengan betul maka masih wajarkan kedua-dua matapelajaran ini di ajar dalam Bahasa Inggeris???

UMNO yang beria-beria benar berjuang konon nya bagi kaum/orang Melayu sendiri telah diperbodohkan oleh soalan UPSR untuk pelajar Sekolah Rendah Tahun 6 tersebut. Ini menunjukkan perjuangan untuk mendaulatkan Bangsa Melayu, Bahasa Melayu dan ugama Islam oleh UMNO hanya perjuangan yang sia-sia dan bersifat materialistik semata-mata dan langsung tidak di pakai atau di pandang oleh Kerajaan BN yang didokongi oleh UMNO itu sendiri. UMNO sepatut nya MALU kerana perjuangan mereka menuntut penggunaan Bahasa Melayu di Malaysia ini telah di perbudak-budak kan oleh pelajar Sekolah Rendah di Malaysia.

Semua orang tahu pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris oleh guru-guru Sekolah Rendah dengan pelajar terutamanya di kawasan luar bandar adalah seperti komunikasi antara AYAM dan ITIK. Pelajar tak faham apa yang diajar kan oleh guru mereka jika guru tersebut tidak menerangkan atau menjelaskan terma-terma Sains dan Matematik tersebut dalam Bahasa Malaysia. Dan terdapat juga guru yang tidak mahir berbahasa Inggeris sendiri yang tidak faham tentang bagaimana nak menerangkan nya semula ke dalam Bahasa Malaysia kepada anak murid mereka. Bukan kah ini semua menyusahkan? Ia bukan sahaja menyusahkan pelajar untuk mamahami pembelajaran tersebut sebaliknya turut menyusahkan para guru!

Maka untuk mengelakkan kesusahan ini berlanjutan maka sudah sewajarnya lah kerajaan UMNO/BN mengubah balik dasar pendidikan Sains dan Matematik di Malaysia ini iaitu ia mestilah di ajar dalam Bahasa Malaysia, begitu juga dengan soalan-solan peperiksaan mestilah dalam Bahasa Malaysia. Kalau kita lihat di Indonesia dengan rakyat nya yang berbagai bangsa dan suku kaum tetapi penyatuan mereka adalah berasas kan kepada penyatuan bahasa iaitu Bahasa Indonesia. Seluruh matapelajaran dan pendidikan di Indonesia baik di peringkat rendah hingga ke peringkat Universiti adalah dalam Bahasa Indonesia. Jika kita beli barangan jenama "BOSCH" di Malaysia aturcara pemakaian barang tersebut selain di tulis dalam Bahasa Inggeris, Cina, Arab, Perancis, India dan Jepun ia turut di tulis dalam Bahasa Indonesia. Di situ lah terpancar nya kedaulatan dan kekuatan Bahasa Indonesia itu sehingga di iktiraf oleh barang keluaran Negara Jerman tersebut. Bagaimana dengan Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu???

Teringat dalam tahun 1980 semasa masih belajar di Alam Shah, pelajaran Sains dan Matematik pada masa tersebut di ajar dalam bahasa Malaysia. Begitu juga matapelajaran matematik tambahan di ajar dalam Bahasa Malaysia. Hampir separuh daripada pelajar dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara iaitu ke US dan UK walaupun semua pelajar adalah aliran Melayu. Setelah 5 tahun belajar di luar negara semua yang balik itu berabuk cakap orang putih. Kalau pada masa tersebut matapelajaran Sains, Matematik dan Matematik Tambahan tersebut di ajar dalam Bahasa Inggeris aku rasa hanya 10/15 orang aje yang dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara sebaliknya yang lain semua akan gagal menjawab soalan tersebut. Kerana pada masa itu rata2 kami semua adalah pelajar dari luar bandar seperti dari Chalok, Kalumpang, Kg Awah, Sg Koyan, Benta, Sayong, Besut dan merata-rata tempat lagi...

Maka kesedaran pemerintah UMNO/BN dan juga Kementerian Pendidikan untuk mengembalikan pembelajaran Matematik dan Sains ke dalam Bahasa Malaysia adalah sangat perlu dan penting demi untuk peningkatan ilmu dalam kedua-dua bidang matapelajaran tersebut. Negara yang maju seperti Jerman, Jepun, Perancis dan Korea semua matapelajaran adalah di ajar dalam bahasa ibunda mereka sendiri dan mereka tetap maju dan berdaulat tanpa perlu mengagung-agungkan atau mendewa-dewa kan bahasa Inggeris di tanahair mereka. Jangan lah kerana kesombongan dan untuk memuaskan hawa nafsu kebendaan/materialistik maka anak bangsa perlu di korbankan. Maka dengan ini sudah sampai masanya Bahasa Malaysia ini di daulatkan semula menjadi Bahasa Ilmu di tanahair yang di kenali dengan Malaysia ini.

No comments: