Saturday, May 7, 2011

Jambatan Roboh, Mana Peruntukan???

Hanya 18 hari selepas lawatan PAS MTD Klawang ke rumah Puan Zainab Bte Abdul Rahman berumur 77 tahun di Ulu Klawang dan melaporkan tentang jambatan gantung yang telah uzur menghubungkan antara rumah beliau dengan jalan kampong. Maka tiba-tiba pada hari Rabu 4 Mei 2011 yang telah lalu jambatan gantung tersebut telah roboh menyembam bumi. Kejadian berlaku lebih kurang jam 9 malam dan nyaris-nyaris mengorbankan 2 nyawa.

Jambatan gantung putus di bahagian pangkalnya

Pada hari Rabu lebih kurang jam 9 malam Saudara Kamarul Bin Zakaria (cucu Puan Zainab) bersama isteri beliau Puan Norsyamshila, menunggang motosikal melalui jambatan gantung tersebut. Mereka baru pulang dari membeli barang-barang keperluan dapur di pasar malam Pekan Kuala Klawang. Menurut Kamarul sebaik sahaja mereka sampai atas jambatan tersebut, tiba-tiba sahaja jambatan itu bergegar dan bergoyang lalu terus roboh. Kamarul telah terjatuh ke dalam sungai, sementara isteri beliau tersangkut pada kayu jambatan. Motorsikal mereka telah jatuh ke dalam sungai dan mengalami kerosakan. Saudara Kamarul dirawat sebagai pesakit luar Hospital Jelebu kerana mengalami cedera ringan manakala isterinya telah dimasukkan kedalam wad kerana pengsan dan cedera.

Gambar dekat bahagian pangkal yang roboh

Menurut Kamarul lagi yang menjadi masalah sekarang ini ialah mereka tidak mempunyai jalan lain lagi untuk berhubung dengan kampong luar kerana jambatan itu sahajalah satu-satu nya jalan perhubungan. Sekarang ini terpaksalah kami mengharung sungai untuk keluar bekerja atau untuk adik saya pergi ke sekolah, katanya lagi.Tambah beliau lagi jika sekiranya hujan lebat dan air sungai deras tak dapatlah mereka mengharungnya kerana bahaya.


Kamarul Arifin menung memikirkan nasib dan masalah yang dihadapinya

Sinar Harian edisi Melaka/NS telah melaporkan lawatan PAS MTD Klawang ke rumah Puan Zainab dan juga tentang jambatan gantung tersebut pada keluaran hari Selasa 19 April 2011 dengan tajuk “Jambatan Uzur Perlu Dibaiki”. Pada hari Rabu 20 April 2011 Pegawai JASA Daerah Jelebu Encik Azmi Bin Selamat telah menjawab di dalam Sinar Harian Edisi Jelebu mengatakan bahawa telah ada peruntukan sebanyak RM 80,000 disiapkan untuk menggantikan jambatan gantung tersebut dengan jambatan yang baru. Menurut beliau lagi pihak PAS tidak perlu sibuk dengan kerja kerajaan kerana pihak kerajaan lebih prihatin akan masalah rakyat.

Motorsikal nya yang rosak akibat jatuh kedalam sungai

Tetapi apabila jambatan tersebut roboh dan pihak Sinar mengeluarkan kenyataan Pegawai Daerah Jelebu Encik Zulkifli Baharan yang menyatakan bahawa jambatan tersebut termasuk dalam senarai jambatan yang perlu dibaiki dan hanya menunggu peruntukan sahaja. Maka kenyataan siapakah yang benar? Siapakah Pegawai yang bertanggungjawab atas daerah Jelebu? Samada Pegawai JASA Daerah atau Pegawai Daerah atau Wakil Rakyat. Dalam kenyataan beliau lagi Encik Zulkifli Baharan menyatakan tindakan samada membaiki atau mengganti jambatan baru bergantung kepada kelulusan dan bajet Kerajaan Negeri. Maka dapatlah di simpulkan bahawa tidak ada kata putus dari kerajaan UMNO/BN Negeri Sembilan tentang cara untuk mengatasi masalah jambatan ini…Apa pula tindakan Wakil Rakyat Klawang dan Ahli Parlimen Jelebu dalam hal ini???


http://orangklawang.blogspot.com

http://pasjelebu.blogspot.com


No comments: