Wednesday, May 18, 2011

Masih Ada Yang Sayang di Kg Ulu Jelebu

Kuala Klawang, Jelebu - pada 15 Mei 2011 hari Ahad yang lalu PAS MTD Klawang meneruskan agenda menyantuni masyarakat penduduk kampung di kawasan Kuala Klawang. Pada kali ini PAS MTD Klawang telah meredah Kampung Ulu Jelebu untuk menyampaikan bantuan kepada Orang Kurang Upaya (OKU) dan warga emas serta orang miskin di sana.

Hj Jaaman (Ketua Dewan Ulama PAS Jelebu) menyampaikan sumbangan
kepada Pakcik Arif Bin Mat

Antara yang sempat dikunjungi oleh rombongan PAS MTD Klawang adalah Pakcik Arif Bin Mat. Pakcik Arif ini seorang yang buta dan miskin. Rumah Pakcik Arif juga masih tidak mempunyai bekalan elektrik. Hj Jaaman Bin Abu (Ketua Dewan Ulama PAS Jelebu) telah menyampaikan sumbangan kepada Pakcik Arif. Kami juga telah mengunjungi En Mazlan Bin Jani @ Asri. Beliau telah patah kaki kanan dan juga miskin. Kami mendapati rumah En Mazlan atapnya telah bocor dan bilik airnya tidak berbumbung.

Nor Anif (Timbalan YDP PAS Jelebu) menyampaikan sumbangan
kepada En Mazlan Bin Jani.

Kami juga telah mengunjungi Puan Halus Bte Kutah, seorang warga emas yang berumur lebih daripada 100 tahun. Menurut cucu beliau Along, neneknya itu sekarang ini sudah nyanyuk dan tidak mengingati kaum keluarga atau anak2 yang mengunjungi beliau. Sekarang ini Puan Halus dijaga oleh emak Along (kami tidak mengambil gambar Puan Halus atas sebab2 yang tidak dapat dielakkan).

Hj Zainuddin (Bendahari PAS Jelebu) menyampaikan sumbangan
kepada emak Along bagi pihak Puan Halus.

Setelah itu kami telah mengunjungi Puan Inon Bte Ahmad. Puan Inon juga adalah seorang warga emas dan beliau mendapat sakit lutut yang kronik. Sakit lutut Puan Inon menyebabkan beliau sukar hendak berjalan dan terpaksa menggunakan kerusi roda untuk ke mana-mana. Selain itu kaki beliau juga turut bengkak yang menambahkan lagi kesukaran beliau untuk bergerak. Menurut Puan Inon dahulu beliau berniaga kuih muih di Pekan Klawang tapi sekarang tidak lagi setelah mengalami sakit lutut dan kaki ini. Makcik Inon mengucapkan terima kasih kepada PAS kerana sudi melawat beliau.

Saiful Bahri (Naib YDP PAS Jelebu) menyampaikan sumbangan kepada
Puan Inon. Beliau tidak lepas bangun hanya duduk sahaja.

Kami juga telah berkunjung ke rumah En AbuTalib Bin Idris. En Abu Talib telah mengalami penyakit misteri selama bertahun-tahun menyebabkan badan beliau menjadi kurus kering. Menurut AbuTalib beliau tidak boleh berdiri lama-lama kerana ia akan menyebabkan beliau rasa berpinar (berpusing) dan badan bergoyang. Sekarang ini beliau hanya duduk di rumah sahaja dn bergerak di kawasan sekitar rumah sahaja kerana takut pening atau pitam.


Saudara Mohamad Yusry (Setiausaha Dewan Pemuda PAS NS) menyampaikan
sumbangan kepada En Abu Talib Bin Idris yang mendapat penyakit misteri.


http://pasjelebu.blogspot.com

Linkhttp://orangklawang.blogspot.com

No comments: